Blandad kompott!

Oj vad tiden har rusat iväg, dagarna har varit fyllda till bredden och tid vid dator har inte varit priorioterat....
 
Efter utställningen har bonushunden Idun också varit här på heltid under en dryg vecka.
Olika hundar, olika behov...
 
 
 
Lill-fröken (5 veckor yngre än Ykksa....) har fått lite svårt att koppla av på senaste tiden. Och behöver lite "styr-hjälp" i tillvaron just nu.
Hon har fått testa på lite lugnande sysselsättningar men som kostar energi.... och då passar dw (drag weight) promenad ypperligt.
 
Hon var jätte duktig och brydde sig inte alls om "rasslet" som förföljde henne utan travade bara på. Nu är det INTE några tyngder det är frågan om, utan att vänja sig med sele o kätting OCH få jobba med både kropp och själ.
 
 
 
 
Prövade även en morgon att lägga ett kort "mat spår" till henne för lite nosaktivering. Hon gick spåret men till STOR förvåning hoppade "matansiktet Idun"  över en hel del mat och visade betydligt mer intresser för själva spåret....
 
Spårade bra men var ytterst förvånad att hitta sin frukost ute på lägdan....
 
 
Spår-idiot som jag är fick jag grönt ljus från husse att testa ett rent personspår på fröken, gick bra och hon visade tydlig talang :)
Men fortfarande ytterst skeptiskt till att hitta sin mat ute i spårslutet ;)
 
Några dagar senare lade jag ett längre spår i skogen och det fixade hon galant OCH blev en trött-luva på kuppen.
 
 
 
Idun kopplar av ute, och Ykksa är som vanligt törnrosa...
 
 
 
 
 
 
 
Finns även bilder från veckan då hon är vaken ;)
 
Passade på att besöka brukshundklubbem i Piteå när vi ändå var i krokarna, länge sedan jag var där själv. Sista gången tävlade jag i lägreklass spår med Aila
 
 
Hoppas självklart att starta på någon tävling framöver med Ykksa, men än dröjer det ett tag...
 
 
Vardagen har även gett tillfälle till lite miljöträning, flygplatser är perfekta ställen att träna på och en av få ställen där hundar är tillåtna på offentliga ställen, inomhus, så då gäller det att passa på ;)
 
 
 
 
Idag var det dags för spårtävling på klubben, appellspår. Jag var spårläggare så x- antal meter blev trampat i skogarna både i början av veckan för att märka och mäta ut spåren och imorse då jag gick ut dom. För att vara på säkra sidan lades även ett reservspår OM oturen skulle vara framme av en eller annan orsak. Men peppar, peppar så flöt allting på bra och det blev ett spår över.... som jag hann gå med Ykksa.
 
Så dagen till ära fick vi testa ett riktigt appellspår, 300m, två vinklar, två pinnar och slutpinne. Hon tog hela spåret, alla pinnar inklusive slutet OCH en bonuspinne som fanns i spåret sedan någon annan varit i samma marker och spårat och bevisligen missat en ;)
Jätte, jätte nöjd över hennes insats idag ♥
 
Avslutade dagen med ett "belöningsbad" i havet, det var uppskattat efter en heldag i gassande sol och dryga 20 grader i skuggan ( i slutet av augusti, HÄR uppe??!!! ) galet varmt men ändå skönt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Skymmelvikens Ariel

Nu kan ni följa med från dag 1.... Den här bloggen kommer att berätta utvecklingen & vardagen för fem fina valpar efter min underbara terv Aila. Valparna föddes den 2 sept 2012

RSS 2.0