Träningsläger...

... i dagarna tre!
 
Vi drog igång i fredags på dan med lydnad. Efter lite förändringar pga sjuk hund så höll vi till i stugan, funkade bra. Blev en liten improviserad "lydnadstävling" med muntlig bedömning efter varje moment av auktoriserad domare för att på ett enkelt sätt förstå dom olika momenten och även kunna fråga om det var nåt man undrade över. Suveränt!
Jag fick agera tävlingsledare...och det var ett tag sedan jag ropade.... men det var nyttig träning det med.
 
Här en liten film från fredagens lydnadsövningar med gruppen:
http://youtu.be/lEE2REhLHMo
 
Och helt rätt, brorsan Yasså var en av kursdeltagaren.
 
Syskonen Yasså & Ykksa laddar för träningshelgen.
 
 
Jätte kul och jätte nyttig helg för killen, och kan ni tänka er, fanns EN TILL terv på kursen. Inte ofta det händer på våra breddgrader....
 
 
Liten fika/matpaus innan vi gav oss på uppletande, och det gick som väntat med fröken som INTE bryr sig om prylar överhuvudtaget.
Nu är ju inte det någon nyhet ;)  och jag testade mest för att en av kursdeltagarna hade tips på en ny uppletandeövning.
Ska inte göra fler uppletande förrän jag jobbat in föremålsintresse på henne, KAN bli klicker, ska klura och testa lite.
 
Här är filmen från uppletande med gruppen:
 
 
Kvällen avslutades med information om lördagens viltspår. Jag är ju då "kärringen mot strömmen" och håller mig till personspår, så vi pysslade med det både lördag och söndag. Men Yasså testade viltspår och både hund och matte blev "bitna".
 
 
 
 
Lördag blev det tidig revelj och vi begav oss då ut i spårskogen. Jag for iväg med Ykksa för att lägga två korta spår till henne MED spårpinne i båda.
Premiär.... och det gick över förväntan! Hon jobbar på hur bra som helst.
Spårnoga naaanting, är en fröjd att att se ♥
Finns en filmsnutt från spåret, ska bara.... försöka ladda upp den.
Fast innan vi spårade "råkade" vi snubbla ner i Vitsjön ;)
 
 
 
 
 
Blev en varm och givande dag. Ett glatt gäng med gemensamt intresse, kan aldrig bli fel!
 
Film från viltspår:
http://youtu.be/Vcs_-JqcLpg
 
 
Rätt möra efter dagen hade vi en "after dog" på altanen och smälte alla intryck.
Vi klurade över söndagens spår, vad vi kunde göra annorlunda för att förbättra och förenkla för hundarna.
 
 
Rast-paus-vila mellan två spår.
 
 
Söndagen var avsatt för sök och agility. Yasså hade oturen att skada sig dagen före lägret och fick passera veterinären på vägen hit upp, så med bandage på en baktass fick han vackert avstå sök. Men testade markeringssätt och han var TYDLIG rullehund!!!
Hoppas husse och matte får tillfälle att testa på sök med honom. Tror det kan passa honom riktigt bra.
 
 

 
Jag har inga planer på att köra sök med Ykksa, utan passade på att lägga nytt spår till henne med pinne i.
Det blåste en del när jag gick ut det men när jag återvände ca två timmar senare blåst det REJÄLT......
...det tom gungade i trädkronorna....  och det var en bil parkerad precis där jag lagt spåret (bärplockare)
Så förutsättningarn kändes VÄL svåra för Ykksa, då det här bara var 5:e gången hon spårade...men....
 
Vi gav oss iväg, hon fick testa spårupptag för första gången och det var KLOCKRENT, Yes!!!
Det blåste och virvlade rejält och Ykksa jobbade på. Hon tog hela spåret och passerade varenda markering, hittade spårpinnen och kämpade på att hitta spårkärnan trots vinden. Oj vad jag önskade att jag haft en kamera och kunnat filma det jag såg där jag gick bak i linan. Ootroligt glad och stolt över lillan ♥
 
Jag såg slutmarkeringen och tänkte att NU går hon nog rakt på, så kom en jätte vind och hon gjorde ett slag runt ett träd. När hon vände upp igen uppenbarade sig en person i skogen...
...med gåstavar, ryggsäck, hink på magen och iförd stor hatt...
... sådär 4-5m ifrån oss....
Ett skall, sen spårade hon vidare och tog slutet.... GALET att hon inte blev mer störd än så.
 
Lyckades få "mulle" på bild, då det kändes tveksamt om att bli trodd....
 
Vi avslutade söndagen med att få värdefull information och introduktion i agilityns värld.
Jätte kul att få möjlighet att testa lite hopp och tunnlar, Ykksa fick även prova på att promenera över "vippen".
 
Film från agilityn:
 
 
Yasså redo att hoppa.....
 
Summa av hela helgen, TOPPEN!!!!!
 
 
Måndag blev en "bakisdag" både för hund och matte så vi belönade oss med bad i havet, och jisses vad hon simmar....
 
....och nära....
Man är lätt randig här och där efter hennes klor...  Fast hellre det än att hon skulle dra iväg på stranden till andra badankor eller hundar.
Håller på att träna in "vila" mitt i vågorna och det går framåt med stormsteg. Tar tag i henne under magen så hon får slappna av och nu ligger hon oftast riktigt stilla när jag håller henne.
 
Inget dåligt ställe att bada vare sig själv eller hundar...
 
 
Och sen blir man så hääär trött ♥
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Skymmelvikens Ariel

Nu kan ni följa med från dag 1.... Den här bloggen kommer att berätta utvecklingen & vardagen för fem fina valpar efter min underbara terv Aila. Valparna föddes den 2 sept 2012

RSS 2.0